tisdag 14 juni 2016

Vägen till Machu Picchu

Vi har väntat på foton från killen med kameran men de kommer inte och eftersom jag tror att ni inte kan vänta länge så kommer här inlägget från vår vandring till Machu Picchu. Ni får helt enkelt hålla tillgodo med våra iPhone-bilder (precis som vanligt alltså).

Vi började äventyret med en enkel vandring på förmiddagen. Vi bekantade oss med våra gruppkompisar, sprayade oss med myggmedel och beundrade utsikter längs vägen.

Mitt på dagen kom vi fram till vår första lägerplats. Tälten var uppsatta och lunchen var på gång. På morgonen hade vi fått lämna in en väska på fem kilo var som bars av hästar som även kånkade på tält, mat och dylikt. Med oss fanns "hästmän" som tog hand om hästarna och det praktiska, och en kock. Riktig lyxcamping med andra ord.

Tälten var instoppade under finurliga regn- och vindskydd så vi behövde inte bekymra oss om väder och vind. De hjälpte dessvärre inte mot kyla, inte sovsäcken heller, så den första natten, när temperaturen sjönk till noll, blev lång.

Hur som haver. Efter att vi fått lunch gick vi upp, upp, upp till en vacker turkos sjö.

Andra dagen fortsatte vi uppåt. Det blev kallare och kallare, vackrare och vackrare.

Paus på toppen. Salkantay, här är vi 4600 meter över havet.

Sen gick det nedåt i några timmar. I takt med våra steg ökade temperaturen och till sist nådde vi kvällens lägerplats i en dal i djungeln.

Innan middagarna fick vi te med popcorn och kex.

Dagen därpå hade vi en kortare och väldigt behaglig vandring, vi var framme vid lunch och åkte efter det och tog ett skönt bad i varma källor.

Fjärde dagen var det dags för zip line! Här fanns nämligen Sydamerikas längsta zipline och totalt åkte vi fram och tillbaka över dalen fem gånger längs olika vajrar. Vi började som vanligt, sen liggandes och "super condor style". Allra roligast var att hänga upp och ned!

Resten av dagen promenerade vi längs järnvägen.

Där uppe skymtas Machu Picchu!

Framme i Aguas Caliente blev vi inackorderade på ett hostel och fick njuta av en varm dusch och en mjuk säng. Vi fick däremot inte ligga och dra oss så länge på morgonen för 04:15 var det dags att börja vandringen upp till Machu Picchu.

Äntligen var vi uppe och möttes av ett nyvaket och väldigt vackert Machu Picchu.

Efter en guidad tur gick Christian upp till Machu Picchu mountain. Jag som var lite svag för dagen gick istället till solporten, som också hade en fantastisk utsikt över staden, där jag väntade på killarna och hade det bra.

Vi spenderade hela dagen kring Machu Picchu.

Vi gick till Inkabron och kunde inte sluta förundras över hur det är möjligt att de kunnat bygga något sådant.

Tittar man riktigt noga ser man Inkabron längs bergsväggen.

Det började bli stängningsdags och staden tömdes på folk. Solen sjönk och vi bara stod där och blickade ut över staden in i det sista, ville inte sluta.

En sådan vacker och magisk plats!

Och hur får man en alpacka att ställa upp på sånt här?